Alustava ettevõtte teejuht raamatupidamises

Siin on ülevaade kõige olulisemast, kui alustad ettevõtlusega.
Tihtipeale leitakse väga hea äriidee ja suure õhinaga alustatakse selle elluviimist oma ettevõtte näol. Siis aga avastatakse mingi hetk, et on veel üks valdkond, millest ei teata suurt midagi. Selleks on finantsvaldkond koos raamatupidamisega. Alustav ettevõtja võib siinkohal suhteliselt hätta jääda – kust leida vajalikku infot või inimest, kes oskaks nõustada?
Siin artiklis toome välja peamised asjad, millega peaksid kindlasti kursis olema, kui tegeled ettevõtlusega.
Osakapital ja kasum
Osakapitali miinimumnõue Eestis oli varasemalt 2500 eur, kuid alates 01.02.2023 osakapitali nõue osaühingutele kaotati.
Maksuvabad ja maksustatavad kulutused
Firmasse saad osta mida iganes – ainus reegel on see, et kõik kulutused peavad olema vajalikud Sinu firma müügitulu tekitamiseks. Väga levinud kulutused on kontori rent, kontoritarbed, reklaamikulutused, raamatupidamise kulutused jne.
Kulutuste tegemisel küsi kindlasti korralik dokument – arve, tšekk või leping, mille saaksid enda raamatupidamisse panna. Siinkohal pea meeles, et maksekviitung ei ole korralik ostudokument. Ostuarvel peab kindlasti olema arve number ja kauba või teenuse nimetus. Maksekviitungil on üldiselt ainult makse summa ja tõendab maksmist.
Kulutuste eest saad tasuda sularahas, firma pangakaardiga või firma pangakontolt ülekandega. Võimalus on tasuda ka eraisikuna ja hiljem see endale välja maksta firma pangakontolt (näiteks selgitusega “kulude kompensatsioon”).
Tuleb meeles pidada, et järgmised kulutused võivad tuua kaasa maksukohustuse (deklareeritakse TSD-l):
Esinduskulud
Kingitused
Annetused
Erisoodustused
Välislähetuse päevarahad (üle max piirmäära)
Spordikulud (üle max piirmäära)
Firma auto eratarbimine
Müügidokumendid
Kui oled oma klientidele midagi müünud, siis tuleks koostada kas arve või müügileping, kuhu märgi vastavad andmed (kuupäev, ostja nimi, kauba või teenuse nimetus, kogus, hind, käibemaks, summa, valuuta, Sinu firma nimi jm).
Käibemaksukohuslane peab kindlasti koostama arve.
Käibemaksukohustuse tekkimine
Kuni 40000 eur saad müüa maksuvabalt ja tegelikult tihtipeale polegi vaja end käibemaksukohuslaseks registreerida.
Kui Sa aga tõenäoliselt müüd tulevikus üle 40000 euro aastas ja plaanid teha näiteks suuri kulutusi tulevase käibe tarbeks, siis on mõistlik käibemaksukohustlaseks registreerida, kuna saad ostudelt sisendkäibemaksu tagasi arvestada.
Töötasude arvestus
Kui Sa võtad tööle uue töötaja, siis tuleks temaga sõlmida leping ja kindlasti registreerida töötaja Töötajate registris (Maksu- ja Tolliameti lehel).
Lepingusse soovitame märkida brutotöötasu, kuna maksud võivad muutuda ja nii on lihtsam endal arvestust pidada.
Maksudeklaratsioonid
Peamised maksudeklaratsioonid on TSD ja KMD, mis tuleb esitada Maksu- ja Tolliametile.
TSD – Tulu- ja sotsiaalmaksu, kohustusliku kogumispensioni makse ja töötuskindlustusmakse deklaratsioon. Esitamise tähtaeg on kuu 10. kuupäev ja see esitatakse eelmise kuu väljamaksete järgi. TSD-s esitatakse näiteks töötasu maksed, erisoodustused, esinduskulud, kingitused ja dividendid.
KMD – Käibedeklaratsioon. Esitamise tähtaeg on kuu 20. kuupäev. See esitatakse samuti eelmise kuu eest, aga tekkepõhiselt, mitte väljamaksete põhiselt.
Kui deklaratsiooni andmete põhjal tekib maksukohustus, siis tuleb see tasuda TSD puhul 10. kuupäevaks ja KMD puhul 20. kuupäevaks.
Majandusaasta aruande tähtaeg
Majandusaasta aruanne tuleb esitada 30. juuniks eelmise aasta eest Äriregistrile.
NB: esimene majandusaasta võib olla ka kuni 18 kuud. Kui näiteks majandusaasta lõpeb 31. detsembriga ja lõid ettevõtte 01.juulil 2023, siis pead esitama oma esimese majandusaasta aruande 01.07-31.12.2024 kohta. Sel juhul on majandusaasta aruande esitamise tähtaeg 30.06.2025.
Bilanss ja kasumiaruanne
Iga kuu lõpus koostab raamatupidaja Sinu ettevõtte kohta bilansi ja kasumiaruande.
Bilansist saad vaadata, kui palju Sul on varasid ja kohustusi. Kasumiaruanne näitab, kui palju teenisid müügitulu, kui palju tegid kulutusi ja palju teenisid kasumit (või kahjumit).
Igakuine raamatupidamine
Raamatupidamist on võimalik teha ise, kui Sul on piisavalt huvi selle vastu ja igakuised toimingud on suhteliselt lihtsad.
Samuti on mõistlik mõelda see usaldada professionaali hoolde – selleks peaksid iga kuu alguses toimetama raamatupidajale kõik vajalikud dokumendid eelmise kuu eest (müügiarved, ostuarved, pangaväljavõtte ja muud dokumendid).
Avaldatud 13.09.2022